5 milionów zamiast 1
  katowice
Katowice 19.04.2004r.
    Wiceprezydent Miasta KATOWICE
L-III-HM-3124/85/2004 
   
    Szanowny Pan
Andrzej Zydorowicz
Radny Rady Miasta Katowice

           

Odpowiadając na Pana interpelację w sprawie uporządkowania polityki reklamowej w Katowicach uprzejmie informuję, że  w Katowicach sprawy reklam uregulowane są w dwóch obszarach:

  1. Reklamy umieszczane na nieruchomościach zabudowanych zarządzanych przez jednostki organizacyjne miasta oraz w gruntach, poza pasami drogowymi stanowiących własność miasta Katowice. Wysokość opłat za ich ekspozycję określa Uchwała Nr XV/210/99 Rady Miejskiej Katowic z dnia 25 października 1999r. zmieniona Uchwałą Nr XIX/264/2000 Rady Miejskiej Katowic z dnia 14 lutego 2000 r.

W wykonaniu powyższych uchwał Zarządzeniem Prezydenta Miasta Katowice Nr 196/03 z dnia 23 maja 2003 r. został określony tryb postępowania przy zawieraniu umów na ekspozycję ww. reklam. Sprawy związane z umieszczaniem reklam jw. załatwiane są przez Wydział Lokalowy.

  1. Reklamy umieszczane w pasach drogowych od dnia 1.01.2003 r. zostały przejęte przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1999 roku zmieniające Rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych /Dz. U. Nr 59/.

Zgodnie z wyżej cytowaną Uchwałą Rady Miejskiej Katowic, użytkowników miejsca pod ekspozycję reklamy o pow. 70 m2 ustala się w przetargu ofertowym.
Przeprowadzone do tej pory przetargi nie dawały wielkich rezultatów i tak np. w ostatnio zorganizowanym przetargu na ustalenie użytkowników pięciu ścian szczytowych pod reklamę wpłynęła oferta jednego użytkownika, który ostatecznie nie dostosował się do warunków przetargowych.

Wydział Lokalowy sporządza umowy przedwstępne na ekspozycję reklam, w których określa termin uzyskania przyjęcia zgłoszenia / w przypadku reklamy na budynku / lub pozwolenia budowlanego w przypadku reklamy na pasach drogowych w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Budownictwa.

Zasady i terminy wydawania pozwoleń na budowę nośników reklamowych są normowane Ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Ustawą prawo budowlane oraz Kodeksem Postępowania Administracyjnego.

Taki sposób postępowania administracyjnego wielokrotnie był akceptowany przez Wojewodę Śląskiego oraz Samorządowe Kolegium Odwoławcze w sprawach odwołań składanych przez inwestorów od decyzji Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Katowice. Z tego względu nie widzę możliwości zastosowania innej procedury. Natomiast ewentualna przewlekłość w postępowaniu administracyjnym /od momentu złożenia wniosku do dnia wydania decyzji/ może wynikać z konieczności uzupełniania dokumentacji, usuwania błędów w dokumentacji i uzyskania koniecznych w sprawie opinii z instytucji spoza Urzędu.
Ponadto uprzejmie informuję, iż aktualne wobec braku planu zagospodarowania przestrzennego miasta /w kontekście art. 53 ustawy prawo geologiczne i górnicze/ wydanie decyzji o warunkach zabudowy a następnie pozwolenia na budowę wolno stojących, trwale związanych z gruntem nośników reklamowych nie jest możliwe. Wolno stojące, trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe są obiektami budowlanymi i podlegają takiej samej procedurze uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę jak budynki. Wpływy z reklam za 2003 r. wyniosły 1.058.902, 26 zł + 104.928., 47 zł odszkodowania.

Przeprowadzone kontrole samowolnie umieszczanych reklam na terenie miasta Katowice spowodowały, iż ich właściciele np. za 2003 r. zostali obciążeni odszkodowaniem na kwotę 104.928, 47 zł.

Ponadto samowolnie umieszczane reklamy, których adresu właścicieli nie można ustalić /lub też właściciele pomimo wezwań nie usunęli reklam/, są sukcesywnie usuwane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów.

Wiceprezydent Miasta Katowice
Józef Kocurek

interpelacje | powrót do interpelacji
   
   

Copyright © 2006 Andrzej Zydorowicz. Design by 3ga.pl Projektowanie stron www.